Jak již někteří víte, já pocházím z Beskyd. Přímo v srdci Beskyd na Ostravici máme chatu s krásným výhledem jak na Lysou horu tak také na Smrk.

Foto: naše chata

Foto: ranní výhled z naší chaty

Foto: východ slunce

V tomto článku bych mohla psát o cestě na Smrk nebo na Lysou horu ale to neudělám, myslím si, že to každý zná a nebo si to prostě vygooglí.

Foto: na Smrku

Foto: na Lysé

Já bych vám ráda dala typy kam jít, když se vám hodl na Smrk nebo na Lysou nechce.

Liščí díry a vrchol Smrčina

Pokud chcete krásný výhled na Lysou vlastně být těsně pod Lysou doporučuji liščí díry a Smrčinu.

Foto: liščí díry

Cesta je jednoduchá a dostanete se zde i s kočárkem. Zaparkujete u parkoviště pod Lysou horou u horského lanového centra a vydáte se směr Lysá hora po červené.

Dojdete k Butořance k prameni a nepůjdete dál po červené, ale budeme pokračovat po asfaltové cestě. Projdete lesem a dojdete na louku kde se nachází velký strom, lavička a chata. Nyní se musíte otočit. No a budete stát pod lysou horou. Tak blízko. Tento pohled miluji.

Foto: cesta lesem

Foto: pohled na Lysou

Foto: u té chaty a toho stromů, zde asfaltová cesta za chvíli končí

Vydáte se tedy ještě dál, kdy se asfaltová cesta výrazně zhorší (stane se z ní taková lesní) ale stále je to v pohodě. Po chvíli musíte ovšem odbočit do leva k těm lyščím skalám. Uvidíte tam vychozenou cestičku dolů a narazíte na planinu se skalami a výhledem na Lysou horu. Pokud jste motivováni můžete si dát takový okruh a jít po tý lesní cestě dál kolem vrcholu Smrčina. Uvidíte krásné výhledy na vesnici Ostravice a také na horu Ondřejník. No a nakonec se napojíte na tu asfaltovou cestu před Butořankou.

Foto: “vrchol”

Foto: v létě je zde spousty borůvek, my zde potkali plno zběračů této pochoutky

Pokud se nudíte a máte ještě síly, můžete jít dál nahoru směrem Lysá hora. Dojdete na mini louku u Butořanky a odbočíte do práva na skálu zvanou mazák. Přesněji horní Mazák. Z této skály je krásný výhled mezi kopce, i západ slunce zde má své kouzlo. Pod skalou se nachází menší chata. Patří horolezeckému oddílu. Na této skále se totiž dá i lézt. Jednou jsme zde byli lozit. Je to takové spíše cvičiště.

Foto : horní mazák

Foto: horní mazák a Butořanka při západu slunce

Existuje ještě tzv. Dolní Mazák. Na ten dojdete z Butořanky po modré. I na této skále se dá lézt.

Foto: lezení na horním mazáku

Foto: lezení na dolním mazáku

Bučací Vodopády

Z naší chaty vidíme na Smrk. No a když zde hodně prší slyšíme a vidíme také vodopády. Jsou to tzv. Bučací vodopády neboli vodopády Bučacího potoka. Cesta k nim je také velmi jednoduchá.

V Ostravici odbočíte za nádražím před mostem přes řeku směrem narohu do prava. Zde se napojíte na červenou turistickou cestu a pojedete nahoru cca do 550 metrů nad mořem a zaparkujete v jedny zatáčce kde je parkoviště (na mapě není značené). Zde tedy můžete zaparkovat a vydat se po pěšině směrem k vodopádům. Po chvíli se napojíte na kamennou lesní cestu která vede až k vodopádům. No a pokud jste motivováni dostanete se od těchto vodopádů až na Smrk.

Foto: v létě je to tu pěkně zelené  Foto: cesta k vodopádům je potom trošičku strmá

Medvědí skála

Taková super procházka je medvědí skála.

Cesta zde je jednoduchá co se orientace týče. Zaparkujete na parkovišti u lanového centra (prostě u trafa) a vydáte se po žlutém značení. Nejprve půjdete po asfaltové cestě no a později odbočíte na lesní cestičku. Následně dojdete až k vyhlídkové skále medvědí skála. Doporučuji jít pak dále až k pohostinství u Zbuja a užít si krásný výhled na Lysou horu (ovšem pozor, do tohoto pohostinství nesmí psi). Po modré se pak následně můžete vrátit nazpět k parkovišti.

Foto: cesta ke skále lesem

Foto: medvědí skála na jaře

Foto: po cestě do Zbuja

Satinské vodopády

Na Instagramu jsou satinské vodopády docela populární. I my se zde tudíž museli vydat.

K vodopádům se dostanete z vesnice Malenovice. Auto necháte na parkovišti u korýtka Satina no a odbočíte do lesa. Cesta je myslím dokonce nějakou šipečkou značená. Chtěla bych jen upozornit, že cesta je docela prudká a velmi strmá. Určitě si vemte pořádné boty a tyčky. Pro malé děti je cesta k vodopádům docela nebezpečná. Tudíž dávejte pozor.

Foto: důkaz místo slibů, já se zde koupala. I v létě je zde voda velmi studená.

Liščí stezka

Takový pěkný okruh s výhledem na Lysou horu je liščí stezka po oranžové.

Můžete začít u vlakové zastávky Ostravice (ne ta na konečné) a vydat se směrem na horu Žár. Půjdete také kousek kolem golfového hřiště kde se můžete občerstvit a najdete krásné louky s výhledy na Lysou. Koukněte na fotky:

Foto z Golf ski rezort Ostravice:

Smrček

Horu Smrček nikdo nezná. A přitom je taaak super. No my na ní chodíme, protože jí máme od naší chaty docela kousek.

V aplikaci Mapy.cz k nim cestu nenajdete kdežto v aplikaci MAPS.ME už ano. Můžete si udělat krásný okruh a zaručují, že možná kromě nějakých zvířátek zde nikoho nepotkáte.

Foto: náš ohruh

Startovat tedy můžete od rozcestníku pod smrčkem, který se nachází kousek od pohostinství Smrček (u nás se mu říká Hovjácký). U rozcestníku se dá také parkovat. Vydáte se po kamenné cestě směr Holubčanka, ta je i na Mapy.cz značená. Následně přijde zatáčka kde musíte odbočit do houští neboli do hustého nepřehledného lesa. Cesta není moc prošlapnutá, my ji jednou přešli a pak se museli vracet.

Já tuto oblast miluji. Vejdete do hustého lesa, kde je plno skal, které jsou zarostlé zeleným mechem. Prý tu bydlí i vzácný tvor rys. No my ho zde zatím nepotkali avšak nějaké sušťení jsme zaslechli a spíše se obávali zda to nebude medvěd.

Tento les je nádherný a nebojte budou i výhledy. Cesta je zde skalnatá a sem tam chybí les tudíž uvidíte do doliny na vesnici Čeladná. Pak dojdete na hřeben a k vrcholovému stromu s cedulkou je to již kousíček. Posléze můžete jít na druhou stranu kde zase uvidíte nádherné skalní zarostlé útvary a nebo si to a zkrátit a vzít to rovnou dolů k rozcestníku. Pokud jste motivováni, můžete sejít k Holubčance a dát jít až na Smrk.

Veľký Javorník

Jako takový poslední typ bych vás ráda seznámila s horou Veľký Javorník. Tato hora se již nachází na Slovensku vlastně docela kus od Ostravice, nicméně mě se tam líbilo.

Je to vlastně taková procházka po hřebeni. Autem dojedete k lyžařskému středisku Javorníky a zaparkujete trochu níž u rozcestníku Butorky.

No a po červené se vydáte směr Javorník. Půjdete krásným lesem a také po krásných planinách kde si můžete užít výhled na Lysou horu a v létě spousty borůvek. Následně můžete jít ještě dál na rozhlednu Stratenec, výhledy na Kysucké Beskydy jsou zde nádherné.